Askøy 2035 - Kommuneplanens samfunnsdel 2025-2035
Vedtak i Kommunestyret 18.09.2025
Kommuneplanens samfunnsdel for Askøy ble vedtatt 18.09.2025 i medhold av plan- og bygningslovens § 11-15. Planen setter retningen for utviklingen av kommunen fram mot 2035, med fokus på fire hovedmål: Den skapende øyen, den inkluderende øyen, den grønne øyen og den helsefremmende øyen.
Innholdsfortegnelse
Bruk innholdsfortegnelsen under for å hoppe direkte til ønsket avsnitt:
Vedtak og endringer fra kommunestyret
Askøy 2035. Kommuneplanens samfunnsdel 2025-2035, datert 19.08.2025, vedtas i medhold av plan- og bygningslovens § 11-15, med følgende endringer:
Endring i kapittel 3.1 (Den skapende øyen)
Første avsnitt under kapittel 3.1 endres fra kommunedirektørens forslag til:
Vi legger til rette for en vekst tilpasset teknisk og sosial infrastruktur. Gjennom å styrke Askøys attraktivitet ønsker vi at flere innbyggere og næringsaktører skal etablere seg på Askøy. Vi skal arbeide for å øke antall arbeidsplasser på Askøy.
Tillegg under kapittel 2.1 (Kommunens rolle)
Kommunen ønsker å oppnå en bedre tilgjengelighet og mer åpenhet for innbyggerne, samt et bedre samspill mellom kommune og innbyggere, herunder også Askøys næringsliv.
Endring i kapittel 3.3.3 (Naturforvaltning)
Delmål under kapittel 3.3.3 endres til:
På Askøy forvalter vi arealene og naturverdiene med varsomhet.
Planen er påført revisjonsdato: 18.09.2025
1. Innledning
1.1 Hva er kommuneplanens samfunnsdel?
Kommuneplanen er det overordnede styringsdokumentet til kommunen.
En samlet kommuneplan består av samfunnsdel, arealdel og handlingsdel. Samfunnsdelen inneholder langsiktige mål for utviklingen av kommunen som samfunn og som organisasjon. Den inneholder også en langsiktig arealstrategi som gir hovedprinsippene for kommunens arealforvaltning. Arealstrategiene følges opp i kommuneplanens arealdel, som fastsetter arealbruken med juridisk bindende virkning. Handlingsdelen til kommuneplanen er i Askøy slått sammen med økonomiplanen, og viser hvordan de overordnede samfunnsmålene følges opp i økonomiplanperioden.
Samfunnsdelen inneholder mål, delmål og strategier for hvordan kommunen, som samfunn og organisasjon, skal møte utfordringsbildet både på kort og lang sikt. Målene viser hvilket samfunn kommunen har ambisjoner om å være eller strekke seg mot, og viser hvilken retning kommunen ønsker å gå. Samfunnsdelen skal legges til grunn for og konkretiseres i andre planer og styringsdokumenter kommunen utarbeider.
Fire hovedmål for Askøy 2035
Kommuneplanens samfunnsdel 2025-2035 har følgende fire hovedmål:
- Den skapende øyen: I 2035 har Askøy levende lokalsamfunn der vi skaper varige verdier sammen
- Den inkluderende øyen: I 2035 har Askøy inkluderende lokalsamfunn der alle har like muligheter
- Den grønne øyen: I 2035 er Askøy en aktiv og grønn øy, der kommunen, innbyggere og næringsliv tar miljø- og klimavennlige valg
- Den helsefremmende øyen: Askøy kommune jobber systematisk og helhetlig for å gi innbyggerne trygghet, god helse og livskvalitet hele livet
Hovedmålene må virke sammen og skal samlet bidra til den samfunnsutviklingen vi ønsker for Askøy. Samfunnsdelen omfatter ikke alt kommunen jobber med, men prioriterer hva som skal ha særlig fokus i denne kommunestyreperioden. Målsettinger for tema som ikke inngår i samfunnsdelen finnes i underordnede plandokumenter for kommunen som strategier, temaplaner og handlingsplaner.
1.2 Visjon og verdier
Askøy kommunes visjon: «Tett på utviklingen – tett på menneskene»
En visjon beskriver hva vi ønsker å bli, og den får oss til å løfte blikket fra hverdagen og se framover.
Visjonen vår inneholder to viktige hovedtrekk. Det ene er at Askøy skal ha en aktiv rolle som samfunnsutvikler og være tett på gjennom å påvirke og legge til rette for utvikling. Det andre er at vi skal ha varme lokalsamfunn der det er godt å bo og leve. Et varmt samfunn er det godt å bli gammel i, har gode oppvekstsvilkår og et rikt kulturliv. Innbyggerne bryr seg om og tar vare på hverandre, og god helse skapes blant annet gjennom å bruke mulighetene som naturen gir oss.
Visjonen understreker viktigheten av å samarbeide med innbyggere og næringsliv om samfunnsutviklingen. Ved å være tett på det som skjer rundt oss, får vi et nyttig innblikk i det som allerede skapes av verdier på Askøy. Samtidig skal vi være tett på nye trender og behov som krever at vi utvikler oss og tenker nytt om tjenestene våre. Gjennom å jobbe i tråd med visjonen vår, vil Askøy være en skapende, inkluderende, grønn og helsefremmende øy.
Våre verdier
Dersom vi skal lykkes med visjonen vår, må vi også leve ut verdiene våre. Verdier er viktige fordi de sier noe om hvem vi er. De former holdningene våre og bestemmer hvordan vi skal være mot hverandre i ord og handling.
Raus
Interessert
Modig
Kompetent
Askøy kommunes verdier er Raus, Interessert, Modig og Kompetent. Dette er verdier som skal prege hvordan vi møter hverandre som kolleger, men like viktig er verdiene for hvordan vi kommuniserer med innbyggere og næringsliv. Gjennom å bruke verdiene aktivt i hverdagen, vil de også hjelpe oss til å komme nærmere visjonen vår. Når vi er rause, interesserte, modige og kompetente, kommer vi tettere på både utviklingen og menneskene på Askøy. På den måten bidrar også verdiene til at Askøy får et enda bedre omdømme.
1.3 Bærekraftig utvikling
Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag får det de trenger, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov.
Bærekraftig utvikling består av tre dimensjoner: miljø, sosiale forhold og økonomi. For å skape en bærekraftig utvikling må vi jobbe med alle tre dimensjonene, og det er sammenhengen mellom dem som avgjør om noe er bærekraftig.
FNs bærekraftsmål
FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringer innen 2030. De 17 målene skal fungere som felles global retning for land, næringsliv og sivilsamfunn. Selv om mange av målene er oppfylt i Norge, viser SSBs globale indikatorer for bærekraftsmålene at vi fremdeles har mye å jobbe med.
Et av problemene er at Norge ofte prioriterer å utnytte naturens ressurser fremfor å bevare økosystemer og naturmangfoldet (bærekraftsmål 15). I tillegg eksporterer vi mye olje og gass (bærekraftsmål 13), kaster mye elektronisk utstyr (bærekraftsmål 12) og spiser mye kjøtt, noe som gir høye metangassutslipp (bærekraftsmål 2).
Når vi legger bærekraftig utvikling som premiss i kommunal planlegging og virksomhet, hjelper det oss å se utfordringer og oppgaver i sammenheng og legge til rette for en helhetlig samfunnsutvikling. Hovedmålene i samfunnsdelen representerer de ulike dimensjonene for bærekraft, men målene henger sammen og påvirker hverandre. Målene må virke sammen for at vi skal utvikle Askøy til et bærekraftig samfunn.
1.4 Folkehelse
Folkehelse er definert som befolkningens helsetilstand og hvordan helsen fordeler seg i befolkningen. Folkehelsearbeid handler om å forebygge og utjevne sosiale helseforskjeller, og det er et felles kommunalt ansvar.
Det er en tett kobling mellom folkehelseloven og plan- og bygningsloven. Kommunen skal blant annet ha oversikt over helsetilstanden i befolkningen og positive og negative faktorer som virker inn på denne. Det er utarbeidet en folkehelseoversikt som ligger til grunn for arbeidet med samfunnsdelen.
Kommunen sin samlede innsats for å svekke det som medfører risiko for dårlig helse, og styrke det som bidrar til god helse, gir sosialt bærekraftige lokalsamfunn. Sosial bærekraft handler også om tilhørighet og like muligheter til å delta i samfunnet. Sosial ulikhet i helse må i et folkehelseperspektiv forstås som et samfunnsproblem mer enn bare et problem for den enkelte innbygger. Det er derfor krav om at det skal fastsettes overordnede mål og strategier for folkehelsearbeidet i arbeidet med kommuneplanen.
Kommuneplanens samfunnsdel for Askøy kommune er også kommunens folkehelseplan. Samfunnsdelen synliggjør kommunens tverrfaglige ansvar for å utjevne sosiale helseforskjeller gjennom folkehelsearbeidet.
2. Utvikling og utfordringer
Askøy skiller seg lite ut i forhold til resten av landet, og står i mange av de samme utfordringene som de fleste andre kommuner.
Vi lever i en tid med usikkerhet. Krig i Europa påvirker også Norge. Mange har behov for trygghet, og et nytt land å bo i midlertidig eller langvarig. Vi har nylig gjennomgått en pandemi som viste oss hvor påvirket Norge blir av hendelser ute i verden. Klimakrise, naturkrise, demografiendringer, endret trusselbilde og økende sosial ulikhet er globale og nasjonale utfordringer som også Askøy blir berørt av.
Det er utarbeidet et kunnskapsgrunnlag til arbeidet med planstrategi og ny samfunnsdel, som også utgjør kommunens folkehelseoversikt, jf. folkehelseloven § 5. Kunnskapsgrunnlaget inneholder utvalgt statistikk for viktige samfunnsområder og oppsummering av ulike kvalitative undersøkelser. Som del av arbeidet med planstrategi og samfunnsdel er det også gjennomført prosesser i organisasjonen og verksteder med politisk nivå. Sammen gir dette et bilde av viktige utviklingstrekk, utfordringer og muligheter på Askøy.
Under er det pekt på noen sentrale utfordringer som danner utgangspunkt for valg av mål og strategier i samfunnsdelen. For å løse disse utfordringene kreves det store og raske omstillinger, tydelige prioriteringer av knappe ressurser, samarbeid på tvers av fag og forvaltningsnivåer og samarbeid mellom det offentlige, privat sektor og frivilligheten.
2.1 Kommunens rolle som samfunnsutvikler
Lokal samfunnsutvikling handler om å arbeide for at kommunen skal være et godt sted, der både innbyggere, næringsliv og besøkende ønsker å være. Næringsutvikling, boligutvikling og gode løsninger for mobilitet på Askøy henger sammen med utviklingen i resten av bergensregionen. I arbeidet med samfunnsdelen er det pekt på at Askøy må utvikle og synliggjøre sine styrker og sitt særpreg, for å kunne ta en tydeligere rolle i regionen.
Politikere og administrasjon peker på at rammene for å drive samfunnsutvikling er utfordrende. Svak økonomi begrenser det kommunale handlingsrommet, og det er vanskelig å prioritere omstillings- og utviklingsoppgaver. Det oppleves som kommunen er på etterskudd, og ikke jobber nok langsiktig og strategisk.
Rollen som samfunnsutvikler krever at kommunen jobber sammen med innbyggere, næringsliv og frivillige organisasjoner. Det å ha en åpen debatt som involverer innbyggerne er viktig i et godt lokalt demokrati. I arbeidet med ny samfunnsdel pekes det på at kommunen ikke oppleves åpen og tilgjengelig nok, og at det kan være mangel på tillit både mellom kommune og innbyggere, mellom folkevalgte og administrasjon og folkevalgte mellom.
Kommunen ønsker å oppnå en bedre tilgjengelighet og mer åpenhet for innbyggerne, samt et bedre samspill mellom kommune og innbyggere, herunder også Askøys næringsliv.
Det er også en opplevelse av at motstridende interesser og kamp for enkeltsaker kan stå i veien for utvikling og at kommunen dermed ikke framstår som samlet og handlekraftig.
2.2 Befolkningsutvikling og demografiske endringer
Askøy har hatt sterkt befolkningsvekst fra starten av 2000-tallet, og både fødselsoverskudd, innvandring og innenlandsk flytting har bidratt til veksten. Fra 2017 har veksten vært lavere, noe som i hovedsak skyldes lavere innenlandsk tilflytting.
Som del av bergensregionen vil Askøy ha folkevekst også i årene framover, men veksten vil være på et mer moderat nivå. Ifølge SSB sin framskriving fra 2024, hovedalternativet, vil Askøy ha omtrent 31 872 innbyggere i 2040. Dette tilsvarer en årlig vekst på omtrent 0,35 prosent. Dette er lavere forventet vekstrate enn både Vestland og nabokommunene. Nasjonale og globale trender påvirker hvordan folketallet vil utvikle seg, og det er stor usikkerhet knyttet til befolkningsframskrivinger.
En effekt av den langvarige veksten er at Askøy har høyere andel barn og unge og lavere andel eldre enn de fleste andre kommuner i landet. Vi er, som resten av landet, inne i en demografisk endring der fruktbarheten synker og andelen eldre øker. Framskriving av folketallet viser at Askøy vil ha en svært sterk vekst i antall eldre, mens barnetallene vil gå nedover de nærmeste årene.
Konsekvenser av demografiske endringer
Den demografiske endringen vil påvirke ulike sider av samfunnet, og Askøy vil merke konsekvensen av endringen stadig sterkere. Antall eldre øker, samtidig som antall personer i yrkesaktiv alder synker. Behovet for helse- og omsorgstjenester vil øke, mens behov for skole- og barnehageplasser blir mindre. Utviklingen vil også påvirke boligbehovet. Askøy har en boligmasse som er tilpasset en høy andel barnefamilier, mens det fremover vil være behov for en mer variert boligmasse med boliger tilpasset flere eldre, aleneboende og par uten barn.
I løpet av de siste 20 årene har Askøy blitt en mer mangfoldig kommune, med innbyggere fra flere steder i verden. Som for Vestlandet ellers, er det arbeidsinnvandring fra land i Europa som står for størstedelen av innvandringen. På grunn av krigen i Ukraina har Askøy de siste årene bosatt et høyere antall flyktninger enn tidligere.
2.3 Kommunen som tjenesteyter
Kommunen leverer gode tjenester, men flere år med svak økonomi legger press på organisasjonen. Det gjøres tøffe prioriteringer i alle sektorer, som blant annet gjør det vanskelig å prioritere forebyggende tiltak. Tilgjengelige ressurser går til drift og tjenesteproduksjon, på bekostning av utviklings- og endringsarbeid og samhandling. Samtidig øker forventningene til kommunen når det gjelder kvalitet, omfang og nye måter å levere tjenester på. Det er økte krav til samhandling og koordinering, og de fleste saksfelt blir stadig mer komplekse. Det er et økende gap mellom hva innbyggerne forventer av tjenester, og hva kommunen kan tilby innenfor stadig strammere rammer.
Det er en stor utfordring for kommunen å rekruttere og beholde ansatte med riktig kompetanse. Dette gjelder alle fagområder, men er særlig krevende innenfor helse- og sosialfeltet. Askøy konkurrerer med omegnskommunene om arbeidskraft, og må jobbe for å være en attraktiv arbeidsgiver.
Konsekvenser av demografiske endringer
Kommunen vil i tiden fremover merke konsekvensene av den demografiske endringen stadig sterkere. Eldre i dag er friskere, og har bedre funksjon enn tidligere generasjoner. Behovet for hjelp er dermed mindre, og starten for bistand utsettes til stadig høyere alder. Likevel vil den store økningen i antall eldre gi økt behov for helse- og omsorgstjenester. Over tid har det vært en økning i ressurskrevende helse-, pleie- og omsorgstjenester, og en venter økning i demens og krefttilfeller, men også autismediagnoser og utviklingsforstyrrelser hos barn. Dette legger stort press på kommunale tjenester. Det å fortsette og levere tjenester etter dagens strukturer og nivå, blir vanskelig med endret befolkningssammensetning og svak kommuneøkonomi.
Barn og unge
Askøy har en høy andel barn og unge. God livskvalitet i denne perioden er viktig i seg selv, men det er også her grunnlaget for et voksenliv med god livskvalitet og helse legges. De fleste barn og unge rapporterer gjennom Ungdata-undersøkelsen at de har det bra, og trives i sine nærmiljø. Tjenestene melder likevel om bekymring knyttet til utviklingen innen blant annet psykisk helse, utfordringer knyttet til følelsesregulering, grensesetting, utenforskap og mobbing. For å møte disse utfordringene kreves det tverrfaglig innsats fra flere sektorer, tjenester og fagområder.
Digitalisering
Den teknologiske og digitale utviklingen skjer med stor fart, og skaper endringer i samfunnet, måten vi leverer tjenester på og måten vi jobber på. Det skapes nye forventninger og muligheter, men også nye utfordringer. Det er krevende for både kommunen og innbyggere å henge med i utviklingen. Det er viktig å ha kapasitet til å ta i bruk nye muligheter på en god og sikker måte, samt ta hensyn til de som har behov for bistand med en digital hverdag.
2.4 Klima- og naturkrise
Norge har forpliktet seg til å nå klimamål som tilsier reduksjon i utslipp av klimagassutslipp med 55 prosent innen 2030. Innen 2050 skal vi, ifølge klimaloven, ha redusert klimagassutslipp med 90 til 95 prosent fra utslippsnivået i referanseåret 1990. Askøy kommune må bidra til å nå nasjonale mål om å redusere klimagassutslipp.
Den største kilden til direkte klimagassutslipp på Askøy er utslipp fra sjøfart og vegtrafikk. Det er særlig utslipp fra vegtrafikken kommunen har virkemidler til å gjøre noe med, og utfordringen er særlig knyttet til å redusere utslipp fra personbiltrafikken. Arealplanlegging er kommunens viktigste verktøy å sikre et mer klimavennlig og bærekraftig utbyggingsmønster. Askøy har flere eldre reguleringsplaner og kommuneplanens arealdel fra 2012, som ikke er i tråd med mål om klimavennlig transportmønster, tydelig senterstruktur og konsentrert utbygging.
Miljøløftet og nullvekstmålet
Selv om de fleste innbyggere på Askøy bor i tettsteder, er utbyggingsmønsteret og samfunnsstrukturen tilpasset privatbil. Askøy er del av Miljøløftet, som er samarbeidet mellom stat, fylke og kommunene om nullvekstmålet. Det betyr at personbiltrafikken i bergensområdet ikke skal vokse selv om folketallet gjør det. Behov for økte reiser skal skje gjennom mer kollektivtrafikk, flere som går og sykler og smartere arealbruk. Innfartsparkering blir et viktig virkemiddel for å nå disse målene. Det må settes av areal og samordnes med vekstsonene og næringsliv i arealplanen.
Naturavtalen
Det offentlige ordskiftet den siste tiden, har vist at selv små arealendringer i den enkelte kommune bidrar til store arealendringer samlet sett. Naturavtalen, som Norge har forpliktet seg til, handler om å bevare og redde natur- og biomangfoldet. Dette innebærer en målsetning om å verne 30 prosent av all natur på land, og restaurere 30 prosent av all natur som er delvis ødelagt innen 2030. Askøy har stort utbyggingspress på strandsonen, og i tillegg er nedbygging av myr og jordbruksareal en utfordring. Det er interne forskjeller på Askøy hvor utbyggingspresset er størst i sør. Det viktigste verktøyet for ivaretakelse av natur er kommuneplanens arealdel og oppdaterte arealplaner.
Det er en utfordring å få klimaarbeidet godt integrert i kommunens rutiner, og å prioritere klimaomstilling i planlegging og utviklingsarbeid. Som planmyndighet, byggherre, drifter og innkjøper har kommunen ulike roller og virkemidler for å bidra til å redusere både direkte og indirekte klimagassutslipp.
2.5 Sosiale forskjeller
Selv om statistikken viser at inntektsforskjellene på Askøy er små, og andelen som bor i husholdninger med vedvarende lavinntekt er lavere enn landet som helhet, er det personer som står i økonomisk utenforskap på Askøy. Det har vært en økning i husholdninger med høy gjeld, og antall søknader om økonomisk sosialstønad har gått opp.
Kommunen skal, ifølge likestillings- og diskrimineringsloven, arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Askøy er blitt et mer mangfoldig samfunn, og har innbyggere med bakgrunn fra mange steder i verden. Vi blir flere eldre og flere aleneboende, og må tilrettelegge samfunnet for det.
Boligutfordringer
Askøy har en ensidig boligstruktur, med lav andel små boenheter. Dette er ikke i tråd med utviklingen med økning i antall eldre og flere små husholdninger. Boligbyggingen har avtatt de siste årene, og fremdeles bygges det en stor andel eneboliger og småhusbebyggelse. Boligprisene er høye og stigende, særlig for leiligheter, og det er et presset utleiemarked. Vi har lav andel kommunale boliger, og sammensetningen av de kommunale boligene er lite variert. Det må fremover tilrettelegges for en mer allsidig boligstruktur med flere leiligheter og andre effektive boligtyper innenfor vekstsonene og med nærhet til hovedveinettet og kollektivtransport.
Frivillig sektor
Innbyggernes ressurser er den viktigste faktoren for utvikling av sosialt bærekraftige lokalsamfunn. Åpne og inkluderende møteplasser og mulighet for å deltakelse i kulturliv og idrett, er med på å gi innhold og meningsfulle hverdager. Askøy har en mangfoldig frivillig sektor, men det er et generelt problem å rekruttere nye medlemmer.
2.6 En usikker verden
Samfunnssikkerhet og beredskap handler om å forebygge uønskede hendelser som kan true eller ramme samfunnets verdier, og det å være forberedt på å håndtere slike hendelser. Dette krever et helhetlig og systematisk samfunnssikkerhetsarbeid, der kunnskap om og oversikt over risiko og sårbarhet følges opp gjennom forebygging og beredskap.
Askøy, som kommune og samfunn, blir påvirket av både globale utviklingstrender, nasjonale trender og endringer lokalt. Et endret trusselbilde både i og utenfor Norge kan påvirke oss. Klimaendringer med mer ekstreme værtyper, digitale trusler, bortfall av teknisk infrastruktur som strøm, elektronisk kommunikasjon, vann og avløp og veger er eksempler på trusler som vi må være forberedt på.
I kommunen er det viktig med tverrsektorielt samarbeid for å styrke robustheten og sikre beredskapen. Egenberedskap for næringsliv, innbyggerne og kommunen blir også viktig fremover. For å bedre beredskapen i kommunen må vi styrke samhandling og samarbeid med andre offentlige myndigheter, frivilligheten og lokalt næringsliv.
3. Langsiktige mål og prioriteringer i kommunestyreperioden
Samfunnsdelen inneholder fire hovedmål som sammen skal hjelpe oss å løse utfordringene som vi står overfor.
De peker retning for den langsiktige utvikling av Askøysamfunnet. Hvert hovedmål er konkretisert gjennom delmål og tilhørende strategier som sier hva vi skal gjøre for å nå målene. Samfunnsdelen er en overordnet og strategisk plan. Det betyr at den ikke omhandler alle områder og tema kommunen jobber med, men peker på hva som skal ha særlig prioritet i denne perioden.
Målene tar utgangspunkt i et utfordringsbilde som krever endring og omstilling, både i samfunnet og i måten kommunen løser sine oppgaver. Komplekse problemstillinger som for få lokale arbeidsplasser, klimaendringer, økt usikkerhet, endret demografi og økende ulikhet, gjør at vi må jobbe på tvers av fagområder og sektorer og i samarbeid mellom kommune, innbyggere næringsliv og frivilligheten.
Forventningene til hvordan kommunen skal levere tjenester står ikke i samsvar med ressursene kommunen har. Svak kommuneøkonomi og utfordringer med å skaffe tilstrekkelig bemanning med rett kompetanse, gjør at kommunen må jobbe på nye måter. Næringsliv, innbyggere og lokalsamfunn må styrke sin robusthet for å kunne mestre en hverdag der det offentlige må prioritere knappe ressurser på de aller svakeste.
Samfunnsdelen er en plan både for Askøysamfunnet som helhet og for kommunen som organisasjon. Den vektlegger derfor at vi trenger en felles innsats i lokalsamfunnet for å klare å omstille oss for å møte utfordringene.
De fire hovedmålene
- Den skapende øyen: I 2035 har Askøy levende lokalsamfunn der vi skaper varige verdier sammen
- Den inkluderende øyen: I 2035 har Askøy inkluderende lokalsamfunn der alle har like muligheter
- Den grønne øyen: I 2035 er Askøy en aktiv og grønn øy, der kommunen, innbyggere og næringsliv tar miljø- og klimavennlige valg
- Den helsefremmende øyen: Askøy kommune jobber systematisk og helhetlig for å gi innbyggerne trygghet, god helse og livskvalitet hele livet
Den grønne øyen, den inkluderende øyen og den skapende øyen setter mål for utvikling av Askøysamfunnet. For å nå disse målene må kommune, innbyggere, næringsliv og frivilligheten jobbe sammen. «Vi» brukes gjennomgående i strategiene og viser her til alle aktørene i Askøysamfunnet.
Den helsefremmende øyen retter seg mot kommunen som organisasjon, og handler om hvordan vi skal jobbe for å løse oppgavene og nå målene for samfunnsutviklingen. Strategiene under dette hovedmålet bruker «vi» for å vise til Askøy kommune og omfatter både administrasjonen og politikerne. «Vi» er også et uttrykk for at kommunen skal ha en helhetlig tilnærming og jobbe tverrfaglig og tverrsektorielt.
3.1 Den skapende øyen
I 2035 har Askøy levende lokalsamfunn der vi skaper varige verdier sammen
Vedtatt endring fra kommunestyret:
Vi legger til rette for en vekst tilpasset teknisk og sosial infrastruktur. Gjennom å styrke Askøys attraktivitet ønsker vi at flere innbyggere og næringsaktører skal etablere seg på Askøy. Vi skal arbeide for å øke antall arbeidsplasser på Askøy.
Lokal samfunnsutvikling handler om å arbeide for at kommunen skal være et godt sted, der både innbyggere, næringsliv og besøkende ønsker å være. Askøy har et mangfold av bygder og lokalsamfunn. Vi vil at innbyggerne på Askøy skal være stolt over kommunen sin, og ha identitet og kjenne tilhørighet både til egne nærmiljø og hele kommunen.
Å skape varige verdier betyr at vi ønsker å legge til rette for utvikling og verdiskaping i bred forstand. Utvikling av senterområder som bygger på lokale kvaliteter og styrker, der det legges til rette for boliger, arbeidsplasser, handel og service, bidrar til å skape både økonomiske, sosiale og kulturelle verdier. Lykkes vi med å utvikle attraktive senterområder med servicetilbud og aktiviteter vil det være en drivkraft og bidra til utvikling av hele Askøy.
Varige verdier handler også om at vi skal legge til grunn generasjonsperspektivet. Vekst og utvikling skal gjøres på en måte som ikke går på bekostning av miljø eller sosial bærekraft og som tar hensyn til fremtidige generasjoner. Variasjon og nyskaping er viktig for at næringslivet på Askøy skal klare den nødvendige omstillingen til en miljø- og klimavennlig framtid. Samarbeid mellom bedrifter og bransjer gjennom næringsklynger og utvikling av de eksisterende næringsparkene er viktige strategier både for å legge til rette for innovasjon og entreprenørskap og sikre utviklingsmuligheter for dagens næringsliv.
Levende lokalsamfunn kjennetegnes av tillit, tilhørighet og sosiale nettverk, og skapes der det er tette bånd mellom menneskene som bor der, lokalt næringsliv, frivillige organisasjoner og kommunen. Askøy har et rikt organisasjons- og kulturliv som skaper opplevelser og trivsel, og innbyggere og frivilligheten bidrar med engasjement og innsats for lokalmiljøet. Ved å legge til rette for sosiale og kulturelle møteplasser og omgivelser som stimulerer til lek og aktivitet, bidrar vi til utvikling av robuste lokalsamfunn.
3.2 Den inkluderende øyen
I 2035 har Askøy inkluderende lokalsamfunn der alle har like muligheter
Sosialt bærekraftige samfunn er preget av tillit, trygghet, tilhørighet og tilgang til goder som arbeid, utdanning og gode bolig- og nærmiljø. Vi vil at Askøy skal være en kommune med inkluderende lokalsamfunn der mangfold blir verdsatt. Inkludering betyr å kunne delta på like vilkår i sosiale fellesskap og ha like muligheter for å lykkes og bidra i samfunnet. Årsaker til at noen står i utkanten av, eller utenfor fellesskapet kan være mange, og kan ramme oss alle. Konsekvensene av utenforskap er store både for enkeltmennesket og samfunnet som helhet.
Å delta i samfunnet omfatter både de store arenaene i livet som utdanning, arbeidsliv og lokalsamfunn, men også mulighet til å delta i meningsfulle aktiviteter og høre til et fellesskap. Innbyggernes ressurser er den viktigste faktoren for utvikling av levende lokalsamfunn. Askøy skal ha åpne og inkluderende møteplasser og mulighet for å deltakelse i kulturliv og idrett. Mer uformelle måter å mobilisere ressurser i lokalmiljøet på kan være et supplement til tradisjonelt organisasjonsliv.
For at alle skal ha tilgang til og kunne bruke tjenester og tilbud, må bygninger, omgivelser og tjenester utformes slik at de kan brukes av alle på en likestilt måte. Transport kan være en hindring for deltakelse, og vi må jobbe for at flere kan klare seg i dagliglivet uten å være avhengig av bil. Vi vil utvikle aldersvennlige lokalsamfunn der eldre kan være aktive og bidra i samfunnet. Varierte boligtyper tilpasset ulike livssituasjoner og familietyper, og gode bomiljø med tilgang til hverdagsaktiviteter, møteplasser og nærnatur gjør at flere kan mestre bosituasjonen og bo hjemme lengst mulig.
Kommunen har et særlig ansvar for å sikre gode oppvekstsvilkår. Vi vil at barn og unge på Askøy skal kjenne seg trygge, slik at de kan føle, tenke og utfolde seg uten å være redde. Barn og unge skal ha gode utviklingsmuligheter både hjemme, i fritiden, i barnehagen og på skolen.
Arbeid er en kilde til mestring og livskvalitet for den enkelte. Vi vil jobbe sammen for å sikre gode utdanningsløp, og sammen med næringslivet kan vi sikre at barn og unge har mulighet til å utvikle seg til å være en ressurs i samfunnet. Vi vil arbeide mot aldersdiskriminering og for at eldre som ønsker skal kunne delta på lik linje som andre. Et arbeidsliv med plass til alle som kan og vil delta, er viktig for å møte en framtidig mangel på arbeidskraft på grunn av demografiendringer.
3.3 Den grønne øyen
I 2035 er Askøy en aktiv og grønn øy, der kommunen, innbyggere og næringsliv tar miljø- og klimavennlige valg
Askøy er en grønn øy med bygder, skog, enger og kystlynghei. For å ivareta Askøy som en grønn øy må vi forvalte arealene og naturverdiene med varsomhet. Arealstrategiene skal bidra til en helhetlig arealforvaltning slik at vi fortsatt kan legge til rette for næringsutvikling, boligbygging og ha en grønn øy.
Det å ivareta større og sammenhengende naturområder er viktig for dyr og planter. Tilrettelegging for friluftsliv er viktig for å være en aktiv øy. Ved å tilrettelegge på en skånsom måte kan en balansere hensynet til natur og ferdsel. Det er ikke bare de større friluftsområdene som er viktige for aktiviteten for innbyggerne. Ved å ivareta nærnatur kan vi sikre tilgjengelige grøntområder der folk bor og oppholder seg. Slik kan vi tilrettelegge for en enklere bruk av naturen i hverdagen.
Klimaendringer gir samfunnet store utfordringer. Askøy må både tilpasse seg et endret klima og ta ansvar for å redusere klimagassutslipp. Dette krever at både innbyggere, næringsliv og kommunen tar miljø- og klimavennlige valg. Et konsentrert utbyggingsmønster i samsvar med senterstrukturen legger til rette for å styrke kollektivtrafikken, og kunne ta vekst i persontransport gjennom kollektivtrafikk, sykkel og gange.
For å håndtere økt nedbør må vi gi vannet plass. Naturbaserte løsninger, der vi bevarer og gjenoppretter naturlige vannveier, våtmarker og flomområder kan bidra til å forhindre skader ved overvann og flom. Blågrønne strukturer, som åpne kanaler og bekkeløp, regnbed, grønne tak og vegger, parker, dammer og ivaretakelse av nærnatur kan være med på å sikre kvalitet i tettbygde områder og håndtere overvann på en god måte.
3.4 Den helsefremmende øyen
Askøy kommune jobber systematisk og helhetlig for å gi innbyggerne trygghet, god helse og livskvalitet hele livet
Askøy kommune har over lang tid hatt folkehelse som et overordnet prinsipp, og samfunnsdelen er kommunens folkehelseplan. Folkehelsearbeid er et tverrfaglig og tverrsektorielt ansvar, og kommunen skal bruke alle sine sektorer for å fremme folkehelse. Dette tydeliggjøres gjennom målsettingen for den helsefremmende øyen. Det systematiske og helhetlige arbeidet for å gi innbyggerne trygghet, god helse og livskvalitet er kommunens viktigste oppgave.
Helsefremmende arbeid handler om å legge til rette for bedre livskvalitet, trivsel og mulighet til å mestre utfordringer og belastninger folk utsettes for. I dette ligger det en bred forståelse for at helse er mer enn fravær av sykdom, og at sykdom ikke trenger være til hinder for god livskvalitet. Et godt helsefremmende og forebyggende arbeid demper etterspørselen etter mer omfattende tjenester fra det offentlige i framtiden.
Medvirkning og dialog
Kommunen arbeider aktivt med medvirkning og involvering av innbyggere, frivilligheten og brukere i tjenesteutviklingen og planleggingen. I en situasjon der kommuneøkonomien er dårlig over mange år, vil det påvirke tjenestetilbudet og tilgjengeligheten til kommunens ansatte. Derfor må kommunen være så åpen som mulig for å sikre tillit når kommunen må gjøre beslutninger som berører innbyggerne. Åpenhet og dialog mellom innbyggere, politikere og kommunens ansatte kan styrke tilliten til kommunens arbeid. Verdiene til kommunen raus, interessert, modig og kompetent er utgangspunkt for hvordan vi samarbeider, samhandler og omtaler hverandre.
Omstilling og prioriteringer
Vi skal ha trygge tjenester med god kvalitet, men summen av forventninger fra folkevalgte, innbyggere og myndigheter er større enn ressursene kommunen har tilgjengelig i form av folk og penger. For å løse oppgavene kreves det omstilling og tøffe prioriteringer. Vi må løse oppgavene på nye måter, ta i bruk nye verktøy og teknologi og vektlegge samarbeid og tverrfaglige løsninger for å sikre helhetlige tjenester og effektiv ressursbruk.
Rekruttering og kompetanse
Mangel på personell og kompetanse er og vil være en vedvarende utfordring, og vi må jobbe for at Askøy kommune skal være en attraktiv arbeidsgiver. Vi må jobbe langsiktig og helhetlig med rekruttering. Vi må også ta vare på de ansatte gjennom tilrettelegging for at ansatte er i ulike livsfaser, og bidra til at ansatte kan utvikle seg og bruke sine ressurser.
4. Langsiktig arealstrategi
Arealstrategien skal bidra til å styre arealforvaltningen i kommunen i ønsket retning ved å danne grunnlaget for en langsiktig, overordnet og helhetlig arealpolitikk for Askøy kommune.
Den skal gi tydelige signaler om hva vi skal vektlegge og hvordan vi skal prioritere i forvaltningen av arealene i kommunen, og si noe om hva slags boliger, sentrumsområder og grøntområder vi skal ha. Den er viktig blant annet for å samordne bolig-, areal- og transportplanlegging, fremme næringsutvikling, redusere klimagassutslipp og redusere nedbygging av dyrket og dyrbar mark og natur.
Arealstrategien skal bygge oppunder og bidra til å nå målsettingene i samfunnsdelen. Den skal fungere som et bindeledd mellom samfunnsdelen og arealdelen, og legges til grunn for framtidig rullering av kommuneplanens arealdel. Arealdelen fastsetter arealbruken i kommunen med juridisk bindende virkning. Arealstrategien skal være retningsgivende ved vurdering av utbyggingsområder og lokaliseringen av disse, i planlegging og utbygging, og i den øvrige arealforvaltningen i kommunen.
Åtte overbyggende strategier
Arealstrategien består av åtte overbyggende strategier. Strategiene peker ut den overordnede og langsiktige retningen for kommunen. Delstrategier konkretiserer og støtter oppunder de overbyggende strategiene. Alle strategiene skal virke sammen for å nå samfunnsmålene vi har satt oss.
- Vi styrker senterområdene
- Vi tar vare på natur og naturmangfold gjennom kunnskapsbasert arealforvaltning
- Vi sikrer ressursgrunnlaget for fremtidige generasjoner
- Vi ivaretar og forsterker Askøy sin identitet gjennom arealforvaltningen
- Vi sikrer effektiv arealbruk ved å prioritere fortetting, samordning, gjenbruk og transformasjon av allerede utbygde områder
- Vi legger til rette for klimavennlig mobilitet og transport der vi prioriterer myke trafikanter
- Vi vektlegger kvalitet i utbyggingsområder
- Vi ivaretar samfunnssikkerhet i plan og utbygging
4.1 Vi styrker senterområdene
Denne strategien innebærer at:
Senterstrukturen legges til grunn for utbyggingsmønsteret og utviklingen i kommunen. Gjennom tydelige prioriteringer vil utbyggingsmønsteret styrke og øke attraktiviteten til senterområdene.
Senterstruktur
Senterstrukturen har tre nivåer, bestående av region- og kommunesenter (Kleppestø), lokalsenter (Strusshamn, Ravnanger og Fromreide) og nærsenter (Florvåg, Erdal, Ask og Hanøy). Senterområdene skal ha ulike funksjoner og roller avhengig av nivå, og fungere som knutepunkt for sitt senteromland. Innholdet i de ulike sentrene skal differensieres i kommuneplanens arealdel.
Vi prioriterer utviklingen av Kleppestø som region- og kommunesenter.
Vekstsoner
Rundt senterområdene skal det fastsettes vekstsoner som definerer de langsiktige og prioriterte vekstområdene i kommunen. Utstrekningen fastsettes i kommuneplanens arealdel. Regional vekstsone defineres rundt Kleppestø som kommunesenter og regionsenter. Lokale vekstsoner defineres rundt lokalsentrene og nærsentrene dersom det vurderes som hensiktsmessig.
Hovedtyngden av nye boliger, arbeidsplassintensive virksomheter som større kontorarbeidsplasser, og besøksintensiv privat og offentlig tjenesteyting og service skal lokaliseres innenfor regional vekstsone. Resterende utbygging av boliger, mindre kontorarbeidsplasser, og privat og offentlig tjenesteyting og service tilpasset senteromlandet skal lokaliseres innenfor de lokale vekstsonene.
Utbygging utenfor vekstsoner
Utenfor vekstsonene tillates kun mindre utbygging. Utbygging av boliger utenfor vekstsonene skal skje i tilknytning til allerede etablerte boligområder som har sosial og teknisk infrastruktur med tilstrekkelig kapasitet. Utvidelse av eksisterende privat og offentlig tjenesteyting utenfor vekstsonene kan vurderes.
Detaljhandel og næring
Etablering av detaljhandel skal skje innenfor senterområdene, og dimensjoneres etter nivå i senterstrukturen. Dagligvarehandel kan etableres i tilknytning til større, etablerte boligområder.
Arealkrevende virksomheter som industri, lager og plasskrevende detaljvarehandel skal etableres i næringsområder utenfor vekstsonene.
Skoler, barnehager og idrettsanlegg
Fremtidig skolestruktur skal samordnes med senterstruktur og utbyggingsmønster. Barnehager skal lokaliseres i tilknytning til senterområder og større boligområder langs hovedlinjenettet for kollektivtrafikk. Idrettsanlegg skal lokaliseres i tilknytning til skole, senterområder og hovedlinjenettet for kollektivtrafikk.
4.2 Vi tar vare på natur og naturmangfold gjennom kunnskapsbasert arealforvaltning
Denne strategien innebærer at:
- Vi baserer avgjørelser om ny arealbruk på oppdatert kunnskap. Dersom det er manglende eller usikkert kunnskapsgrunnlag, skal føre-var-prinsippet legges til grunn.
- Vi øker kunnskapen om natur og naturmangfold på land, i vann og i sjø, i hele kommunen, gjennom kartlegging. Vi kartlegger natur og naturmangfold i all planlegging og utbygging.
- Vi bevarer sammenhengende naturområder og korridorene mellom dem. Små og store korridorer er avgjørende for arters forflytning og skal sikres for å ivareta økosystemets stabilitet. Et eksempel på en større korridor er den sammenhengende grønne aksen fra sør til nord som er særlig viktig å opprettholde.
- Vi hindrer bit-for-bit-nedbygging og fragmentering av natur, landskap og strandsone gjennom helhetlig planlegging og utbygging.
- Planlegging og utbygging skal ivareta variasjonen av naturtyper og landskap for å sikre robuste økosystemer, redusere sårbarheten til arter og opprettholde økologiske funksjoner. Viktige økosystemer og habitater skal bevares.
4.3 Vi sikrer ressursgrunnlaget for fremtidige generasjoner
Denne strategien innebærer at:
- Areal og økosystemtjenester forstås som begrensede ressurser.
- Vi minimerer omdisponering av dyrket og dyrkbar jord. Jordbruksareal ivaretas for å sikre framtidig matproduksjon.
- Innenfor kjerneområde for landbruk skal hensynet landbruk prioriteres.
- Vi bevarer sammenhengende beiteområder og skogområder med høy bonitet.
- Vi forvalter arealene på en måte som hindrer forurensing og ivaretar god miljøtilstand, samt sikrer god vannkvalitet i både vann, vassdrag og sjø.
- Arealer og naturtyper som er viktige for karbonlagring skal sikres i all planlegging og utbygging.
4.4 Vi ivaretar og forsterker Askøy sin identitet gjennom arealforvaltningen
Denne strategien innebærer at:
- Vi tar vare på identitetsskapende elementer som landskap, natur, kulturlandskap, kystkultur, kulturminner og kulturmiljøer i planlegging og utbygging.
- Vi sikrer og tilrettelegger for tilkomst til strandsone, nærnatur og friluftsområder i planlegging og utbygging. Tilrettelegging for friluftsliv og ferdsel gjøres på en skånsom måte. Ved å kanalisere ferdsel reduserer vi slitasjen på naturen.
- Markaområdene bevares med et langsiktig perspektiv. Utstrekningen av markagrensen fastsettes i kommuneplanens arealdel.
- Vi sikrer helhetlig og bærekraftig bruk og vern av strandsoneverdiene. Vi ivaretar tradisjonelle naustmiljø, og legger til rette for felles naust og båtanlegg. Strandsonen forvaltes på en måte som ikke hindrer tilgang for allmennheten.
4.5 Vi sikrer effektiv arealbruk ved å prioritere fortetting, samordning, gjenbruk og transformasjon av allerede utbygde områder
Denne strategien innebærer at:
- Utbyggingsformål skal utnyttes effektivt for å hindre at det bygges ned mer natur og jordbruksareal enn nødvendig. Fellesløsninger, sambruk og samlokalisering skal vektlegges.
- Vi utnytter kapasiteten i bebygde områder før vi planlegger for nye utbyggingsområder og det legges til rette for fortetting i områder med eksisterende infrastruktur.
- Det skal utarbeides et boligbyggeprogram som skal legges til grunn for utbyggingsrekkefølgen.
- Vi minimerer klimagassutslipp ved å vurdere restaurering og videreutvikling av eksisterende bygninger og infrastruktur før riving og nybygging.
- Ny utbygging skal ha tilknytting til eksisterende infrastruktur som veger, VA, gang- og sykkelveg, og må tilpasses kapasitet på sosial og teknisk infrastruktur.
- Det skal sikres tilstrekkelig areal til teknisk infrastruktur som ivaretar hensynet til fremtidig utvidelse, vedlikehold og drift.
- Ved planlegging og utbygging av teknisk infrastruktur skal behov og hensyn til ulike typer infrastruktur samordnes for å oppnå arealeffektive og samfunnsøkonomisk gunstige løsninger. Rekkefølgebestemmelser og utbyggingsavtaler skal brukes aktivt for å sikre dette. Et eksempel på dette kan være bygging av gang- og sykkelveg ved etablering av VA-grøfter. Rekkefølgebestemmelser tilpasses eksisterende forhold og det skal tilrettelegges for utbyggingsavtaler.
4.6 Vi legger til rette for klimavennlig mobilitet og transport der vi prioriterer myke trafikanter
Denne strategien innebærer at:
- Vi prioriterer myke trafikanter i planlegging, utbygging og drift av transportsystemer.
- Utbyggingsmønster og transportsystem samordnes for å fremme aktiv transport, som gange, sykkel og kollektiv, og for å sikre trygge og enkle hverdagsreiser. Mulighet for aktiv transport er viktig for den generelle folkehelsen ved at det bidrar til hverdagsaktivitet og at flere kan delta på fritidsaktiviteter og i samfunnslivet.
- Vi bygger et godt og sammenhengende gange- og sykkelnett som gjør det trygt å ferdes mellom og innad i viktige målpunkt som boligområder, sentrumsområder, næringsområder, skoler og idrettsanlegg.
- Vi prioriterer å bygge et helhetlig sykkelnett i tråd med vedtatt hovednett for sykkel.
- I områder rundt viktige kollektivknutepunkt tilrettelegger vi for innfartsparkering for sykkel og bil.
4.7 Vi vektlegger kvalitet i utbyggingsområder
Denne strategien innebærer at:
- All utbygging skal ha god stedstilpassing, og kvaliteter knyttet til kulturmiljø, landskap, gode uteområder og bokvalitet skal sikres. Der det er tilgang til grøntstrukturer og naturområder, skal disse opprettholdes.
- Blågrønne strukturer skal vektlegges og sikres i planlegging og utbygging for å ivareta hensyn til klimatilpassing, naturmangfold, hverdagsnatur, nærfriluftsliv, estetikk og trivsel.
- Vi tilrettelegger for trygge og gode boligområder med en variert boligsammensetning som er tilpasset forventet befolkningsvekst og endret demografi med flere aleneboende og små husholdninger. Senterstrukturen danner utgangspunkt for differensiering av krav til boligsammensetning.
- Universell utforming skal ivaretas i all kommunal planlegging og myndighetsutøvelse. Krav til universell utforming innarbeides i kommuneplanens arealdel.
- Vi sikrer utforming av gode og trygge møteplasser og fellesareal, uteareal, aktivitetsområder og lekeplasser ved planlegging og utbygging av senterområder, boligområder, skoler, barnehager, offentlige bygg og offentlige rom. Disse skal være av god kvalitet, både estetisk og materielt, og kunne brukes av alle alders- og befolkningsgrupper.
4.8 Vi ivaretar samfunnssikkerhet i plan og utbygging
Denne strategien innebærer at:
- Vi bruker oppdatert kunnskap slik at vi sikrer god klimatilpasning i all planlegging, utbygging og drift.
- Vi bruker oppdaterte risiko- og sårbarhetsanalyser i all planlegging og utbygging.
- Vi unngår å bygge ut i områder med naturfare.
- Uheldig samlokalisering, som påvirker tryggheten til innbyggerne, skal unngås. Tema som for eksempel støy, lys, forurensing, brann- og eksplosjonsfare og trafikkfare skal vurderes ved lokaliseringer.
- Natur som bidrar til å dempe klimavirkninger skal ivaretas og det skal legges til rette for naturbaserte løsninger for klimatilpasning i utbyggingsområder. Naturområder som ivaretar hensynet til naturfare og forurensing, slik som flom, skred, overvann, avrenning, m.m., skal bevares.
5. Oppfølging av planen
Kommuneplanen skal ha en handlingsdel som sier hvordan planen skal følges opp de fire påfølgende år eller mer, og revideres årlig.
Økonomiplanen etter kommuneloven § 14-2 bokstav a kan inngå i eller utgjøre handlingsdelen. I Askøy kommune utgjør Handlingsprogram med økonomiplan kommuneplanens handlingsdel. Handlingsprogrammet er koblingen mellom de langsiktige målene og mer kortsiktige prioriteringer i økonomiplanperioden.
Samfunnsdelen er ikke en isolert plan, men inngår i kommunens plansystem. Alle planer og prioriteringer i den kommunale virksomheten skal følge opp målene i samfunnsdelen for å få den samfunnsutviklingen vi ønsker. Kommunen jobber kontinuerlig med å utvikle plan- og styringssystemet for å sikre god sammenheng mellom planene og for at mål og strategier blir oppfylt i praksis.
Sammenheng mellom planer og styringsdokumenter
Figuren under viser hvilke funksjoner de ulike planene og styringsdokumentene har, og hvordan de virker sammen:
- Samfunnsdelen: Langsiktige mål og prioriteringer for samfunnsutviklingen
- Arealdelen: Juridisk bindende arealbruk basert på arealstrategien
- Handlingsdelen/Økonomiplan: Konkretisering av mål og tiltak for økonomiplanperioden
- Temaplaner og strategier: Utdyping av spesifikke fagområder
Vedtatt av Askøy kommunestyre 18.09.2025
Dette dokumentet utgjør kommuneplanens samfunnsdel for Askøy kommune for perioden 2025-2035. Planen er vedtatt i medhold av plan- og bygningslovens § 11-15.