Over 100 ansatte i Askøy kommune samlet seg 3. juni 2026 i Fargeriet i Strusshamn kultursenter for å lære mer om digital omstilling. Budskapet var tydelig: teknologi alene er ikke nok – det er ledelse som avgjør om digitaliseringen lykkes.
Vi gjennomfører et opplæringsprogram som skal styrke kommunale lederes evne til å forstå og lede digital omstilling. Målet er at Askøy kommune skal lykkes med å levere bærekraftige og digitale tjenester til innbyggerne.
Programmet kombinerer fysiske samlinger og selvstudium. Det bygger på et nasjonalt rammeverk tilpasset kommunal sektor, og dekker temaer som strategi, teknologi, organisasjonsutvikling og ledelse.
Mye kompetansedeling
Eirin Folde leder DI2X – har utviklet, ledet og gjennomført Kompetanseløft i digital transformasjon. Dette er et nasjonalt topplederprogram med mer enn 2600 deltakere fra 260 kommuner og fylkeskommuner. Sammen med Kenneth Sangolt, utviklingsleder i Øygarden kommune og prosjektleder for Kompetanseløft digital transformasjon i DigiVestland, ledet de fagsamlingen.
Sandgolt jobber med å utvikle og forbedre tjenester til innbyggerne – særlig innen digitalisering og førstelinjetjenester. Å dele kunnskap, lære av hverandre, er viktig og nødvendig.
Hvorfor er digitalisering så vanskelig?
Kjetil Århus fra Digitaliseringsrådet, DigiVestland og KS Digital delte gode eksempler fra offentlig sektor. Han tok opp spørsmålene mange kjenner seg igjen i: Hvorfor er det så vanskelig å digitalisere i det offentlige? Og hva skal til for å lykkes?
Svaret peker mot et nasjonalt «digitalt løft» i regi av KS.
Kunstig intelligens i hjemmetjenesten
Det skjer mye spennende innen digitalisering i Askøy kommune. Silje Solvang Nese, tjenesteleder for hjemmetjenestene, fortalte om hvordan kunstig intelligens (KI) hjelper dem i hverdagen.
Ved å bruke kunstig intelligens til å planlegge rutene kan hjemmetjenesten jobbe smartere – til beste for både ansatte og innbyggerne som mottar hjelp.
Data som verktøy for bedre tjenester
Andreas Persson, leder for IT-avdelingen, viste frem hvordan kommunen bruker data på nye måter for å forbedre tjenestene. Mens samfunnsplanlegger Kristina Espeseth viste hvordan Øygarden kommune visuelt kan presentere data – og hvordan god visualisering gjør det lettere å forstå og bruke informasjonen for innbyggere, utbyggere og politikere.
Fagutviklingen fortsetter til høsten.