En gjennomgang av gebyrordningen for tilsyn med private avløp har avdekket at vi har krevd inn et tilsynsgebyr fra eiendommer tilknyttet offentlig avløp, som vi ikke har hatt anledning til.
Tilsynsgebyret er krevd inn siden 2009. Nå får 8845 huseiere tilbakebetalt det de har betalt de siste tre årene.
Hva har skjedd?
I 2009 innførte Miljørettet helsevern et årlig tilsynsgebyr for kontroll av avløpsvann. Målet var å rydde opp i kloakklekkasjer fra private slamavskillere og avløpsledninger. Dette var altså et miljøgebyr, ikke et gebyr fra Vann og avløp.
Gebyret ble krevd inn fra alle boliger, fritidsboliger og andre bygg med innlagt vann – også de som var tilknyttet offentlig avløp.
Etter en gjennomgang har vi funnet ut at vi ikke har hatt lovhjemmel til å kreve inn gebyr fra eiendommer som er tilknyttet offentlig avløpsnett. Dette gjelder selv om mange av disse har eget privat rensetiltak i form av slamavskiller.
For hvilke år betales det tilbake?
Totalt 8845 boliger får tilbakebetalt tilsynsgebyr. Den samlede summen er om lag 6,4 millioner kroner, inkludert renter.
Vi betale tilbake gebyr for de tre siste årene der gebyret er innkrevd, fra og med 2022 til og med 2024. Dette følger hovedregelen i foreldelsesloven om tre års foreldelsesfrist (foreldelsesloven §2).
For 2025 er tilsynsgebyret fjernet for alle eiendommer tilknyttet offentlig avløp. Det betyr at eiendommer tilknyttet offentlig avløp ikke har betalt dette gebyret i 2025. Det betales nå tilbake for 2022, 2023 og 2024.
Hvem får pengene?
Tilbakebetalingen går til den som i dag står oppført som eier i eiendomsregisteret eller matrikkelen.
Gebyrer knyttet til vann-, avløps- og slamanlegg følger eiendommen. Hvis du har kjøpt bolig i perioden 2022–2025, får du som ny eier tilbakebetalingen.
Slik får du pengene
Det er vurdert at tilbakebetalingen ikke kan dekkes av selvkostordningen. Nødvendige midler må derfor tas fra kommunekassen. Tilbakebetalingen skjer over de kommunale vann- og avløpsgebyrene i desember. Dette vil vises tydelig på fakturaen din, som fratrekk.
Pengene betales tilbake med renter. Vi bruker styringsrenten for hvert enkelt år ved beregning av rentene.
Har du spørsmål?
Vi har opprettet egen kontaktinformasjon for spørsmål om saken, til dere som ikke finner tilstrekkelig svar over:
Kontakt ansvarlig avdeling: Miljø, tilsyn, landbruk og fellestjenester på e-post eller telefon:
E-post: tilsyn.avlop@askoy.kommune.no
Telefon: 56 15 80 99 (åpningstid 08.00–15.30, mandag til fredag)
Hva skjer videre?
Ny gebyrforskrift er lagt ut på høring. Dette skal sikre at ordningen framover er i samsvar med gjeldende regelverk.