Sist oppdatert: 08. mai 2024
Opprettet dato: 08. mai 2024

Telefonvurdering av akutt syke og skadde eldre

Eldre dame i telefon
I forskningsprosjektet studeres det hvordan legevaktene håndterer telefonhenvendelser fra eldre personer, og hvordan det går med disse personene i etterkant. (illustrasjonsfoto: Ave Calvar, Unsplash)

Askøy legevakt deltar for tiden i et forskningsprosjekt ved Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin. Målet med prosjektet er å sikre rett prioritering og behandling av eldre som ringer legevakt. Dersom du er over 70 år og ringer legevakten mens prosjektet pågår, kan du være aktuell for inklusjon.

Bakgrunn

Når akutt sykdom inntreffer skjer den første kontakten med helsevesenet i Norge ofte via telefon til legevaktsentral. Operatører i legevaktsentral vurderer pasientenes tilstand og iverksetter tiltak deretter.

Eldre kan være en spesielt utfordrende gruppe å vurdere på telefon. Presentasjonen og forløpet av akutt sykdom og skade hos denne pasientgruppen er i stor grad avhengig av helsetilstand og funksjonsnivå før det aktuelle. Uten kjennskap til dette, er risikoen stor for å feiltolke sykdomsbildet og feilvurdere alvorlighetsgraden av tilstanden. Per i dag gjøres det ikke systematisk kartlegging av pasientens helsetilstand/funksjonsnivå før han/hun ble akutt syk ved henvendelser til legevaktsentral.

Hva innebærer prosjektet for deg som pasient på Askøy?

• Du får kort informasjon om prosjektet under telefonsamtalen og henvendelsen registreres
  • Du mottar utfyllende informasjon og invitasjon til å delta i prosjektet i posten kort tid etter henvendelsen
  • Dersom du samtykker til å delta vil du etter ca. 30 dager bli oppringt av en forsker for et kort intervju
  • Du vil bli spurt om hva som hendte i tiden etter legevaktkontakten

Du kan lese mer om forsøksprosjektet hos Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin.

Forfatter:

Dag Folkestad