Opprette ny eiendom ved fradeling. Del opp din eiendom. Les om prosessen her.
Deling av eiendom
Veiledning om deling av eiendom for å opprette nye, selvstendige enheter
Ved deling av eiendom, blir et areal av en eksisterende eiendom fradelt og opprettet som en egen eiendom (ny matrikkelenhet). Den nye eiendommen får tildelt eget gårds- og bruksnummer (matrikkelnummer).
Den nye eiendommen registreres i grunnboka og i matrikkelen (eiendomsregisteret og eiendomskartet).
Bestemmelser som gjelder deling av eiendom finner du i Plan- og bygningsloven og Matrikkelloven
For fradeling av areal som skal tillegges en annen eksisterende eiendom, se Arealoverføring
Deling av eiendom som skal leies/festes bort i mer en 10 år, se Festeeiendom
Eier (hjemmelshaver) kan søke om deling og rekvirering av oppmålingsforretning.
Den som har festerett, advokater, eller andre som har fullmakt kan også søke. I noen tilfeller kan kommune, fylkeskommune, eller staten søke.
I de tilfellene hvor det er et firma som er eier av eiendommen kreves dokumentasjon på signaturrett. Legg ved firmaattest av nyere dato.
Skjema for søknad om deling Microsoft Word - 5153-soknad-om-tillatelse-til-tiltak-uten-ansvarsrett-2020.docx
Skjema for rekvisisjon av oppmålingsforretning Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring
Skjema må underskrives av samtlige hjemmelshavere. Fakturaadresse må fylles ut.
Søknadsskjema sendes Askøy kommune på denne epost adressen: postmottak@askoy.kommune.no
Sammen med søknaden må det sendes inn:
Dispensasjon: Godt begrunnet søknad om dispensasjon når formålet med fradelingen ikke er i samsvar med gjeldende kommuneplan, kommunedelplan eller reguleringsplan. Regler for dispensasjon finner du i plan- og bygningsloven kapittel 19.
Situasjonskart: Her skal det tydelig fremgå hvilket areal som søkes fradelt, ønsket ny grense markeres. Kartet må også vise avkjørsel, adkomstveg, parkeringsløsning, nok utearealer og trase for VA ledninger. Ønsket målestokk 1:500 eller 1:1000
Om ny tomt skal benyttes som boligtomt, må tomtens form og størrelse være skikket til bebyggelse. Dette gjelder både ny tomt og avgivertomten.
Nabovarsel: Søknaden og evt. dispensasjoner må nabovarsles. Dette kan gjøres gjennom «Direktoratet for byggkvalitet» sin nettside Send nabovarsel - Direktoratet for byggkvalitet Kopi av nabovarsel og kvittering må sendes inn sammen med søknaden. Er det merknader fra naboer, må disse kommenteres av søker og begge deler sendes inn sammen med søknaden.
Avkjørselstillatelse: Alle nye eiendommer må ha tillatelse (forhåndstillatelse) til avkjørsel til offentlig veg. Dokumentasjon på dette sendes inn sammen med søknaden. Dersom det er fylkesveg- Søkes det til Vestland fylkeskommune - veg. Dersom det er kommunal veg- Søkes det til Askøy kommune samferdsel.
Vegrett: Det må også sendes inn nødvendige erklæringer om rett til veg over annen manns grunn.
Ved fradeling av byggetomt må også dette være på plass:
a. Nødvendige erklæringer om rett til vann og kloakk over annen manns grunn.
b. Tillatelse til utslipp dersom en ikke kan tilkobles offentlig vann og avløp.
c. Tillatelse (forhåndstillatelse) til tilknytning til vann og avløp dersom offentlige ledninger i området. (Her kontakter dere VA- Askøy kommune)
Forhåndskonferanse: Om dere synest dette høres vanskelig ut, kan dere kontakte oss på e-post: postmottak@askoy.kommune.no og be om en forhåndskonferanse for fradeling av eiendom. Da vil vi hjelpe deg med å finne ut hva som gjelder for din eiendom, om det må søkes om dispensasjon, hvilke arealkrav som gjelder mm. Vi kan hjelpe deg med utfylling av skjema. Forhåndskonferanse er gebyrbelagt.
Hele søknaden sendes til oss på e-post: postmottak@askoy.kommune.no
Eller postadresse: Askøy kommune, Plan og bygg, Klampavikvegen 1, 5300 Kleppestø
Eller ved oppmøte. Besøksadresse: Kundetorget, Rådhuset, Klampavikvegen 1, Kleppestø
Naboliste kan bestilles via Ambita eller på Kundetorget.
Slik er saksgangen:
Når søknaden er registrert i kommunen, foretas en gjennomgang av saken. Er det mangler i saken, orienterer vi søker om dette. Er det behov for uttalelser fra andre offentlige instanser, sørger kommunen for innhenting av disse. Søkes det fradeling av landbrukseiendom, må søknaden også behandles av landbruksmyndighetene i henhold til Jordloven § 12.
Søker må bekrefte at de ønsker å få saken behandlet etter jordloven. Her påløper et gebyr.
Når all nødvendig informasjon er på plass, vurderer kommunen saken. Det tas en bestemmelse om utfallet, i form av et vedtak. Vedtaket fattes med hjemmel i plan- og bygningsloven.
Vedtaket sendes til søker med kopi til eventuell part som har hatt merknad til søknaden.
Parter som har merknader i saken har klagerett på vedtaket.
I saker der det er innvilget dispensasjon vil Statsforvalteren ha klagerett.
Vedtaket blir videresendt til Seksjon oppmåling som kaller inn til oppmålingsforretning
Lever søknaden til oss på e-post: postmottak@askoy.kommune.no
Eller Postadresse: Askøy kommune, Plan og bygg, Postboks 33, 5321 Kleppestø
Eller ved oppmøte: Besøksadresse: Kundetorget, Rådhuset, Klampavikvegen 1, Kleppestø
Rekvirenten(e), naboer og eventuelle rettighetshavere til arealet som skal fradeles blir innkalt til oppmålingsforretningen pr. brev minst to uker i forkant, hvis ikke annet er avtalt (jf forskrift § 37 i matrikkellova).
Hvis noen skal møte i stedet for de som er innkalt, må disse ha skriftlig fullmakt.
Det holdes oppmålingsforretning over eiendommen hvor partene bidrar til å påvise eksisterende grenser i samsvar med målebrev / skyldelingsforretninger.
Ny grenser etter delingstillatelse påvises og stikkes ut av landmåler.
Grensemerker blir satt ned i marka og grensepunktene blir målt.
Det skal føres protokoll over hva som er klarlagt og avtalt ved forretningen. Protokollen skal gjenspeile oppmålingsforretningen. Etter oppmålingsforretningen vil protokollen, samt underretning om hva som vil bli ført i matrikkelen sendes ut til partene. Det er mulighet for partene til å gi tilbakemelding på protokollen.
Grensene føres i Matrikkelen som er det offisielle kartet.
Ny eiendom sendes til tinglysing
Matrikkelføring og tinglysning
Etter at oppmålingsforretningen er gjennomført og eventuelle vilkår er oppfylt, føres den nye matrikkelenheten inn i Matrikkelen og sendes over for tinglysing (se matrikkelloven § 15).
Erklæringer om rettighet over annen manns grunn sendes med til tinglysing, dersom det er stilt vilkår om dette i vedtak om fradeling.
Dersom det er tinglyst uråderett på eiendommen arealet skal deles fra, eller det er andre forhold som hindrer tinglysing vil saken bli returnert til kommunen og deretter til partene for retting.
Matrikkelbrev
Når kommunen får tilbakemelding på at den nye matrikkelenheten er tinglyst, utstedes matrikkelbrev som sendes rekvirenten(e).
Partene har 3 ukers klagefrist fra man har mottatt matrikkelbrevet.
Søknad om fradeling er gebyrbelagt.
Det påløper gebyr for godkjenning etter plan og bygningsloven og gebyr for oppmålingsforretningen.
I tillegg kommer Tinglysingsgebyr.
Overskjøting av den nye parsellen til ny eier må ordnes av partene selv.
Er det behov for hjelp til oppretting av dokumenter som skal tinglyses, anbefales det at partene søker hjelp hos en eiendomsmegler eller advokat.
Mer informasjon om hjemmelsovergang ved skjøte: